بندرعباس ،شهر امید

هر سال هزاران مهاجر ،کسانی که شانس خود را در بندر عباس می جویند از سراسر ایران به این شهر ریخته و در ان حل می شوند.از اینان بسیاری به هدف خود رسیده وعده ای به زادگاه خود بر می گردندو شمار بزرگی نیز به کار قاچاق کالاهای خارجی رو می اورند.

رفت وامد روزانه در شهر از سه خیابان اصلی صورت می گیردکه یکی از انها از کنار ساحل می گذرد.خیابان هایی باریک که به جای دو ردیف ،ماشین ها در سه ردیف در ان در حرکتند.در مرکز شهر پیاده رو ها یا پر از نخاله های ساختمانی است ویا بساط دستفروشان..

جمعیت بندر عباس را هیچ کس به درستی نمی داند،اما ما هر روز با ازدیاد روز افزون جمعیت وتعداد خودروها روبرو هستیم.امار رسمی جمعیت شهر را 350000هزار نفر تخمین می زند.اما با توجه به جریان بی وقفه مهاجرت،گمان قوی این است که جمعیت شهر از مرز نیم میلیون نفر گذشته باشد.

رشد جمعیت برای بسیاری تکان دهنده می نماید،حاشیه نشینی گسترش یافته است و قطع اب و برق بویژه در تابستان به معضل بزرگی تبدیل شده است..محله های فقیر نشین هر چه بیشتر و بزرگتر شده اندو مردم زیادی با گرمای وحشتناک،بد غذایی،موشهای پر جثه،فاضلاب های متعفن و نیز سیلاب های موسم بارندگی سر می کنند.با همه این ها و منظر زننده فقر هنوز بندر عباس مهاجر ومسافر را برای یافتن زندگی بهتر جذب می کند.

در بندر عباس ،هر صبح با ترک منزل و افتادن در ترافیک وخیابان های ناهموار شروع می شود و وقتی به مرکز شهر می رسی،گدایان زیادی را در کنار مراکز تجاری شیک ونو ساز می بینی که چهره شهر را زشت وزننده می کنند.

در این شهر هیچ کاری به اسانی انجام نمی گیردو کارها عموما به مشکل بر می خورد.از سویی دیگر کاغذ بازی وخونسردی خاص برخی کارمندان اداره ها ادم را تا مرز جنون پیش می برد.با این همه بندر عباس ادم را دلسرد نمی کند.این شهر علیرغم تمام مشکلات جذابیت خاصی دارد.

اگر کسی از وضعیت شهر گله مند باشد، بویژه اگر بندری نباشد،به به او می گویند:چرا ناراحتی؟هر چه باشد از خیلی از شهر های دیگر بهتر است.

بندر عباس برای کسانی که از کار وزندگی راحتی برخوردار باشند ،شهر جذابی به شمار میرود چرا که این شهر از حیث درامد و ریتم تند زندگی و مردم بی ازار ان و نیز زمینه های پیشرفت برای کسانی که شهامت خطر کردن را داشته باشند شهر خوبی است.

بندر عباس به دلیل نزدیکی به کشور های ثروتمند خلیج فارس،داشتن فرودگاه بین المللی وراه اهن از یک سو و بازارها و فروشگاه های انباشته از اجناس خارجی ،رستوران و هتل های گران قیمت،مغازه های فروش لوازم خانگی و تلفن همراه به همراه مجتمع های شیک از سویی دیگر مهم ترین شهر جنوب ایران محسوب می شود.

در حالی که در شهر های خوزستان نا ارامی وانفجارها هر ما ه چندین کشته وزخمی به جا می گذارد ودر شرق گروگان گیری وترور و خشک سالی رو به گسترش است وسرما کسب کار بسیاری را در شهر های ایران بی رونق کرده است،بندر عباس به دلیل نزدیکی به گمرک، منطقه ازاد تجاری، اسکله ها و مراکز صنعتی بهترین موقعیت را برای جذب سرمایه دارد.

در این جا مستغلات حکم طلا دارد .قیمت زمین مغازه ها ،اپارتمان ها هر سال به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

بندر عباس از کلیشه ها گذشته،شهر تناقض هاست.در محله هایی از شهر شدت تعفن وبوی فاضلاب بسیار ازار دهنده است.ساکنین این محله ها از اب اشامیدنی شبانه روزی بی بهره اند و در عوض شراب های خارجی به بهای اندک به فراوانی یافت می شود.

با اینکه بندر عباس مرکز یکی از محروم ترین استان ایران است.اما تعداد کاربران اینترنت ،ارایشگاه های شیک زنانه ،کلاس های خصوصی،استخرهای شنا و تلفن همراه افزایش چشمگیری داشته است. زمانی در شهر قتل ها و دزدی هایی رخ می دهد که شهر را ترسناک نشان میدهد

بندرعباس هم بی رحم است و هم مهربان-هم دوست داشتنی و هم ترسناک در هر صورت اینجا شهر امید است.



گزارش تخلف
بعدی